24 مه 2023 - بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، پیش دیابت یا دیابت نوع 2 و دارای اضافه وزن یا چاق، در معرض خطر عوارض جدی سلامتی قرار دارند. با این حال، متخصصان در مورد اینکه کدام الگوهای غذایی و استراتژی های حمایتی باید به این افراد توصیه شود، اختلاف نظر دارند. محققان 94 بزرگسال با شرایط فوق الذکر را با استفاده از طرح فاکتوریل 2×2 رژیم غذایی همراه با حمایت، در این مطالعه وارد کرده و یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات (VLC) یا کتوژنیک را در مقابل یک رژیم غذایی با رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا(DASH)  مقایسه کردند. علاوه بر این، آنها نتایج را با و بدون فعالیت های حمایتی اضافی، مانند غذا خوردن آگاهانه، تنظیم احساسات مثبت، حمایت اجتماعی و آموزش آشپزی، مقایسه نمودند.

با استفاده از آنالیزهای قصد درمان، رژیمVLC منجر به بهبود بیشتر در میانگین تخمینی فشار خون سیستولیک(SBP؛ 9.8- میلی متر جیوه در مقابل 5.2- میلی متر جیوه،P =0.046)، بهبود بیشتر در هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c؛ 0.4٪ - در مقابل 1%- ،  P=0.034)، و کاهش وزن بیشتر (19.14- پوند در مقابل 10.33- پوند، P=0.0003)، در مقایسه با رژیم غذاییDASH ، شد. افزودن حمایت اضافی، از نظر آماری تأثیر معناداری بر نتایج نداشت.

آنچه می دانیم: تقریباً نیمی (47٪) از بزرگسالان در ایالات متحده فشار خون بالا دارند و حدود نیمی از آنها پیش دیابت یا دیابت نوع 2 دارند. تقریباً 42 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده نیز چاق هستند. این شرایط می تواند باعث سکته مغزی، بیماری کلیوی مرحله نهایی، انفارکتوس میوکارد و مرگ زودرس شود. در حالی که درمان خط اول برای این افراد باید مداخله رژیم غذایی و سبک زندگی باشد، متخصصان در مورد اینکه کدام رژیم غذایی باید به آنها توصیه شود، اختلاف نظر دارند.

آنچه این مطالعه به دانش قبلی ما افزود: برای بزرگسالان چاق یا دارای اضافه وزن که به فشار خون بالا، و همچنین پیش دیابت یا دیابت نوع 2 مبتلا هستند، رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات سبب بهبود بیشتری در فشار خون سیستولیک، کنترل قند خون و وزن در یک دوره چهار ماهه نسبت به رژیم غذاییDASH  می شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230524/Study-compares-very-low-carbohydrate-vs-DASH-diets-for-obese-adults-with-hypertension-and-diabetes.aspx